Hopp til hovedinnhold
Pareto
GettyImages-813916244.jpg
Zhenikeyev/Getty Images

Læreplan i Samfunnsøkonomi 2

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I samfunnsøkonomi forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Muntlige ferdigheter i samfunnsøkonomi innebærer å framføre tydelige argumenter og begrunne faglige standpunkter. Det betyr også å kunne forklare innholdet og det teoretiske grunnlaget i offentlige dokumenter og faglitteratur i trykt form og på Internett.

Å kunne skrive i samfunnsøkonomi innebærer korrekt språkbruk, presis bruk av faguttrykk og god skriftlig formuleringsevne. Det betyr også å strukturere fagstoff, argumentere logisk og analytisk og vise hvordan økonomisk teori kan anvendes på praktiske og aktuelle problemstillinger.

Å kunne lese i samfunnsøkonomi innebærer å utforske, tolke og reflektere over faglige tekster i bøker, offentlige dokumenter, aviser, tidsskrifter og på Internett. Å kunne lese betyr også å kunne tolke og forstå tabeller og diagrammer.

Å kunne regne i samfunnsøkonomi innebærer å gjøre beregninger med utgangspunkt i tabeller og diagrammer. Det betyr også å kunne beregne forskjellen mellom tilstandsvariabler og strømningsvariabler, og mellom nivå og vekst.

Digitale ferdigheter i samfunnsøkonomi innebærer å utforske nettstedene til sentrale økonomiske institusjoner. Det betyr å kunne velge ut, kritisk vurdere og beherske digitale kildehenvisninger, gjøre seg nytte av relevant informasjon og framstille eget arbeid i tekstbehandlingsprogram og presentasjonsprogram. Bruk av digitale verktøy innebærer også å gjøre beregninger ved hjelp av regnearkprogram.

 

Kompetansemål i Samfunnsøkonomi 2

Markedsteori

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for monopolets tilpasning i markedet og sammenligne med fullkommen konkurranse
  • forklare forskjeller mellom samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske vurderinger
  • beskrive ulike former for prisdiskriminering
  • gjøre rede for ulike former for ufullkommen konkurranse
  • gjøre rede for økonomisk politikk som fremmer fri konkurranse
  • diskutere samfunnsøkonomiske virkninger av en politikk som stimulerer til økt konkurranse
  • innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte

Økonomisk vekst

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for mulige årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
  • gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst
  • gjøre rede for økonomiske virkemidler som kan stimulere til nye arbeidsplasser

Arbeidsledighet og økonomisk politikk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for ulike teorier om arbeidsledighet og vurdere egnede virkemidler mot ledighet
  • gjøre rede for hvordan pengepolitikken påvirker økonomien
  • gjøre rede for hvordan finanspolitikken påvirker økonomien
  • gjøre rede for gjeldende retningslinjer for den økonomiske politikken i Norge i dag
  • drøfte de viktigste økonomiske utfordringene som Norge står overfor i velferdspolitikken

Inntektsfordeling og miljøproblemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
  • diskutere ulike oppfatninger av begrepet bærekraftig utvikling
  • gjøre rede for direkte eller indirekte inngrep i markedet for å forebygge miljøskader og hindre overforbruk av ressurser
  • drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet

Internasjonal økonomi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre
  • gjøre rede for frihandel, proteksjonisme og ulike typer handelshindringer
  • gjøre rede for hvordan valutakurser blir bestemt i valutamarkedene, og konsekvenser av endringer i valutakursen
  • gjøre rede for virkemidler myndighetene kan sette i verk for å påvirke valutakursene
  • gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel
  • drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges forhold til WTO og EU
  • gjøre rede for betydningen av internasjonale finansmarkeder for økonomien i ulike land